kusken.blogg.se

Att träna barfota

Publicerad 2013-10-27 12:17:44 i Artiklar & nyttigheter, Åsikter & tankar,

En av de frågor som ställs mest på min blogg är nog hur jag kombinerar barfota och träning. Just nu kan jag inte påstå att jag tränar på långa vägar tillräckligt hårt för att göra en rättvis utvärdering av hur det faktiskt fungerar dock... Under hela sommaren körde jag milslånga turer, på blandat underlag, i alla gångarter. Faktum är att jag ändå fick raspa varannan vecka för att hindra hovarna från att växa sig för långa..!
Men det jag tänkte koncentrera mig på idag är de underlag vi arbetar på just nu och hur dessa fungerar för oss i dagsläget. Vi har nämligen ett ganska stort utbud av körvägar, med allt från grovt stenkross till sandbanor!
 
Övre delen av slingan.
 
Den körväg som jag använder absolut mest är "slingan". Hela slingan sträcker sig över knappt 800 meter, men den passar perfekt för intervalljobb och galoppträning! Jag delar upp slingan i övre och nedre, båda är ganska precis 400 m långa. Den övre delen består av packad jord, medan den nedre delen består av gräsbevuxen sandbana. Eftersom övre delen är bra mycket hårdare än nedre så kör jag lugn jogging på övre och själv intervallerna på nedre. På denna typ av underlag ömmar Julia inte alls och slitaget är obefintligt!
På slingan kör jag kanske 2 ggr i veckan och då mestadels i galopp. Antalet intervaller brukar bli mellan 5 och 7 st (4-5,6 km) i dagsläget när flåset inte är på topp!
 
Nedre delen av slingan.
 
Men jag har alltså många olika typer av vägar att välja på! Så på "rätt sida gamla E4:an" så har jag även "banan", en gammal träningsbana som användes av de lokala travtränarna för så där en 15 år sedan. Denna kör jag ganska sällan på, men underlaget är i princip exakt likadant som nedre delen av slingan och passar perfekt för galoppintervaller. Banan ligger något längre bort än slingan, men ändå inom 5 minuters skritt-/joggingtur.
 
 
Eftersom jag bor i Gästrikland så ser man inte längre än någon meter runt omkring sig p.g.a. all skog... Detta bidrar ju dock till löjliga mängder skogsvägar och därför gott om skritt-/joggingmöjligheter! Det flesta vägar är grusbelagda eller stenkrossbelagda så dessa fungerar bäst för just lugnare turer. Vintertid när vi får packad snö så är även de grymma för snabbare tempon! Den snöfria biten av året är de dock inte alltför skonsamma mot hovarna. I slitagemängd är det inga problem, men däremot händer det så lätt att någon sten bestämmer sig för att envist trycka till hårt mot hovens undersida om tempot är för högt... Sånt händer ju tyvärr även om man skor, men eftersom en barfotahov är ännu närmare marken och dessutom har bättre känsel så är det ett jobbigt underlag.
Oftast kör jag några mil i veckan på sådana här vägar och jag skulle vilja påstå att den typiska grusvägen inte är vidare värst snäll mot hovar i obalans. De flesta hästar med minsta obalans eller röta brukar markera lite på grus, så även mina. Hur vanligt är det inte att se pållar som riktigt smyger fram när de går på sådant underlag?
 
De små galloscherna har varit väldigt uppskattade både av mig
och hästarna när underlaget inte är det bästa!
 
Jag säger ofta att alla hästar kan gå barfota, men alla hästägare kan inte hålla sina hästar barfota. Det är något jag står fast vid såvida hästen är frisk i grunden. Att bortförklara ömhet som medfött är inget jag köper sålänge det inte är veterinärt bevisat! Klarar en att hålla hästarna på ett naturtroget sätt så behöver hovarna inget skydd av metall. Problemet är att det är få människor som kan ge rätt förutsättningar! Många tror att det bara är att dra skorna och köra på som vanligt, med bristfällig utevistelse, mycket stärkelserikt foder och dåligt underlag. "Tyvärr" så kräver barfotagång en hel del även från hästägaren... Det handlar inte om att ha varenda komponent helt korrekt, men åtminstone majoriteten ska vara uppfyllda för bästa hälsa både på hov och häst!

Kommentarer

Postat av: Agnetha

Publicerad 2013-10-27 13:28:20

Tack för ett otroligt intressant inlägg!
Jag ser på bilderna att du har tillgång till lite "lergiare" underlag. Jag provade ha Sockret utan bakskor i somras, han slet ned sig fullständigt MEN - jag har bara sandiga grusvägar att köra på. Enligt min hovslagare sliter det som tusan...
Sen är det enligt henne olika från häst till häst.
Och som du skriver, man behöver nog rehabilitera hästen till barfota liv...
Det är ju det klart bästa. Roligt att det funkar för dina fina ponys! :D

Svar: Tackar! :D Det var ju på tiden..! ;) Jo, just lös sand ovanpå vägarna är ju som rena sandpappret och om hästen då inte har tillgång till just det underlaget alla dygnets timmar så anpassar sig aldrig hovarna tillräckligt... Det är ju svårt att matcha körunderlaget även i hagarna. Här är det som du säger mycket packade jordvägar, vilket inte är någonting jämfört med sandhagen pållarna går i dygnet runt! :D
Marie Sjöberg - Hoventusiast & hästnörd

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-27 23:29:30

Intressant inlägg!
Har skor på alla mina ponnysar, bara blivit så av vana. Tänkte dock testa ta av skorna till sommaren på tävlingsrussen just för att jag tror det är bra för dem att gå utan ett tag.
Testade att ha Bella barfota i somras men hon slet ner sig helt på bakhovarna, tyvärr. :/

Svar: Vad kul att du har hittat hit! :D Jo, prova! Jag ska publicera lite tips och tricks för den som vill testa barfota framöver, så har du tur så hittar du någonting som du kan ha nytta av. :) Har du funderat över vad som orsakade det överdrivna slitaget..?
Marie Sjöberg - Hoventusiast & hästnörd

Postat av: Matilda 17 år och rullstolsburen

Publicerad 2013-10-27 23:29:55

Var jag som skrev tidigare kommentar, glömde fylla i textrutan med uppgifterna, haha. xD

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie Sjöberg - Hoventusiast & hästnörd

Välkommen hit till Kusken! Här kan du hitta massor av matnyttiga tips om hästar under kategorin 'Artiklar och nyttigheter'. Du kan även följa min vardag tillsammans med mina två shettisar, Sunny och Julia, samt våran väg mot ett naturligare hästliv och självklart massvis av körning! Om ni vill kontakta mig så är det bara att skicka ett mejl till [email protected] eller kommentera någon av mina inlägg. Enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela